စကားေျပာျခင္း
ေမာင္ခိုင္လတ္
လူတစ္ေယာက္မွာ နားႏွစ္ဖက္ႏွင့္ ပါးစပ္တစ္ေပါက္သာ ပါရွိေသာေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ မ်ားမ်ားနားေထာင္ကာ နည္းနည္းေလးပဲေျပာသင့္သည္တဲ့။ ဒါက ဂရိအေတြးအေခၚရွင္ႀကီး ဒိုင္အို ဂ်ီးနီးစ္ ေျပာၾကားခဲ့တာ ျဖစ္သည္။ သူကေတာ့ သူ႔စကားအတိုင္းပင္ ဘဝတေလွ်ာက္လံုး မ်ားမ်ားနားေထာင္သင္ယူၿပီး စကားလံုးေတြကိုေတာ့ အလြန္စီစစ္ေခၽြတာခဲ့သူျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္…..
ကၽြန္ေတာ္အပါဝင္ လူအမ်ားစုႀကီးကေတာ့ ဤသို႔မဟုတ္ေပ။ သူတို႔က မိမိေျပာမည့္စကားက ပို၍အေရးႀကီးသည္ဟု ကိုယ္စီကိုယ္ငွ သေဘာေပါက္ထားၾကၿပီး စကားကို အလုအယက္ေျပာၾကားၾကပံုမွာ စကားဝိုင္းတစ္ခုလံုး ဆူညံေအာ္ဟစ္ေနၾကၿပီး ဘယ္သူ႕စကားကိုမွ် က်န္သူေတြ နားေထာင္ၾကပံုမေပၚ။တစ္ၿပိဳင္နက္ ေျပာၾကားၾကပံုမွာ ဝက္ဝက္ကြဲေနေတာ့သည္။ အမွန္ေျပာရလွ်င္ ဒါက စကားဝိုင္းတစ္ခုဟုေခၚဆိုလွ်င္ စကားဝိုင္းအဂၤါႏွင့္ ညီညြတ္ဆီေလ်ာ္မည္မထင္ေပ။ ဆူညံသံေတြရွိေသာ အရပ္ေဒသတစ္ခုဟုသာ ေျပာသင့္ေလသည္။ ဤသို႔ေသာအျဖစ္အပ်က္မ်ားေတြကို မၾကာခဏ ေတြ႔ႀကံဳရေလ့ရွိသည္။ ေတြ႔ႀကံဳရတိုင္းလည္း မိမိေရာ ဤအုပ္စုထဲ ပါဝင္ေနၿပီလားဟု ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္ၿပီးသတိေပးေနရသည္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မၾကာခဏ ဤအုပ္စုထဲကၽြန္ေတာ္ပါဝင္ဖူးေၾကာ င္း ဝန္ခံရမွာပဲျဖစ္သည္။
တစ္ဆက္တည္း ေတြးမိတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာေၾကာင့္ စကားေျပာၾကသနည္း ဆိုတာပဲျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္စကားေတြေျပာၾကသည္။ လူအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ေျပာသည္။ အေၾကာင္းအရာမ်ိဳးစံုေျပၾကသည္။ ေနရာဌာနအႏွံ႔မွာ ေျပၾကသည္။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲ၊ စကားေျပာျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ဆက္သြယ္ျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္ဦး၏ ဆႏၵကို သို႔မဟုတ္ သေဘာထားကို သို႔မဟုတ္ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို အျခားသူတစ္ဦးဦးကို သို႔မဟုတ္ အမ်ားစုႀကီးကို သိရွိေအာင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ သည္။ တစ္ဦးက ေျပာသည္ကို တစ္ဦးကနားလည္သည္ဆိုလွ်င္ျဖင့္ စကားေျပာဆိုျခင္း၏ အေျခခံရည္ရြယ္ခ်က္ ထေျမာက္ေအာင္ျမင္ၿပီဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ေနာက္တစ္ဆင့္ တက္ၿပီး မိမိဆႏၵ၊ မိမိသေဘာထားကို တစ္ဖက္လူက လက္ခံသေဘာတူညီညႊတ္ဖို႔ဆိုသည္ကေ တာ့ စကားေျပာသူ၏ အရည္အခ်င္းေပၚ အနည္းႏွင့္အမ်ား မွီခိုေနသည္ဟု ေျပာႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ စကားေျပာသူ၏ ဆႏၵ၊ သေဘာထား၊ အျမင္ကို တစ္ဖက္နားေထာင္သူက ၾကားသိရုံသိေနၿပီး သေဘာတူလက္ခံမႈ မရဘူးဆိုလွ်င္ေတာ့ စကားေျပာဆိုျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္လည္း ရာႏႈန္းျပည့္ ၿပီးေျမာက္ၿပီဟု မယူဆႏိုင္ေပ။
တစ္ဦးေျပာစကားကို တစ္ဦးကနားလည္ရုံသက္သက္ အဆင့္ကေတာ့ျဖင့္ ဘာမွ်ခက္ခဲသည္ မဟုတ္ပါ။ ေျပာဆိုေသာ အေျခခံဘာသာစကားတူညီလွ်င္ သို႔မဟုတ္ မိခင္ဘာသာစကားျခင္းတူညီလွ်င္ သို႔မဟုတ္ အျခားအျခားေသာ ဘာသာစကားတစ္ခုခုအေပၚ ႏွစ္ဦးစလံုးနားလည္တတ္ကၽြမ္းၾ ကလွ်င္ ဤအဆင့္ကို ေက်ာ္လြန္ဖို႔လံုေလာက္ၿပီျဖစ္ပါ သည္။ သို႔ေသာ္ မိမိေျပာသည့္စကားကို တစ္ဖက္နားေထာင္သူက တိမ္းညႊတ္ဖို႔ အလံုးစံုသေဘာတူညီလက္ခံဖို႔က်ေတာ ့ လက္ေတြ႔တြင္မလြယ္ကူလွေပ။ ဤအဆင့္ကို ေရာက္ဖို႔ေတာ့ ႏွစ္ဦးစလံုး ေရခ်ိန္တူညီေသာ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္အတန္း၊ ဥာဏ္ ပညာအေျမာ္အျမင္၊ ေလာကအျမင္တို႔ႏွင့္ ႏိႈင္းဆခ်ိန္ထိုးၾကည့္ရမည္သာျ ဖစ္သည္။ ေျပာသူ၏ အကင္းပါးမႈ၊ လိမၼာကၽြမ္းက်င္မႈ၊ ႏႈတ္ေရးေခ်ငံေျပျပစ္မႈ၊ ေျပာဆိုေသာ အေၾကာင္းအရာမွန္ကန္မႈအျပင္ တစ္ဖက္က နားေထာင္သူ စိတ္ဝင္စားဖို႔လည္း လိုပါေသးသည္။
ကိုယ္ကခ်ည္း ကရားေရလႊတ္ေျပာတတ္သူ၊ တစ္ဖက္၏ စကားကို နားေထာင္ဖို႔ အေလ့အက်င့္မရွိသူ၊ အေၾကာင္းအရာတိုင္းတြင္ ကိုယ္ကခ်ည္း ပါရဂူေျမာက္တတ္သိၿပီးသူဟု ထင္တစ္လံုးရွိၾကသူမ်ားလည္း မ်ားစြာရွိပါသည္။ ဤသူေတြႏွင့္ စကားလက္စံုက်ၿပီဆိုလွ်င္ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုလံုး ကံဆိုးမိုေမွာင္က်ျခင္းဟုသာ ဆိုရေပေတာ့မည္။ သို႔မဟုတ္ အခ်ည္းအႏွီးျဖစ္ေသာ စကားတစ္ဝိုင္းဟုပဲ ဆိုခ်င္ပါသည္။ ၾကြားလံုး၊ ေထ့လံုး၊ ရိလံုး၊ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း၊ အယူအဆမ်ား စကားတံရွည္မႈမ်ားသည္ အျခားသူမ်ားကို ပ်င္းရိညည္းေငြ႔ေစမွာ ျဖစ္သလို ကိုယ့္အေပၚထားေသာ အျခားသူေတြ၏ အျမင္မွာလည္း အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္မွာမဟုတ္ေခ်။ အခ်ိဳ႕က စကားေျပာခြင့္ရသည္ႏွင့္ နာရီေပါင္းမ်ားစြာေျပာတတ္သည္။ နားေထာင္ခ်င္သည္ နားမေထာင္ခ်င္သည္မသိ ၿငီးေငြ႔ပင္ပန္းၿပီလား၊ ဘာလားအကဲမခတ္ႏိုင္။ အလြန္ရွည္လ်ားေလးအီစြာ ေျပာေနတတ္သည္။ စကားစပ္၍ မွတ္သားစရာေကာင္းေသာ စကားတစ္ခြန္းကို လက္ဆင့္ကမ္းခ်င္ပါသည္။ အေမရိကန္ ဒုသမၼတေဟာင္း ဟူးဘက္မာန္ဖေရးအား သူ႔ဇနီးက မွာၾကားေသာစကားတစ္ခြန္း။
ဒါလင္ေရ…. မိန္႔ခြန္းစတ္ခု ထာဝစဥ္တည္တံ့ေစဖို႔အတြက္ ရွည္ရွည္ေဝးေဝး ေလ်ာက္ေျပာေနစရာမလိုဘူးေနာ္….ဟူ ၏။
ကြယ္လြန္ေလၿပီးေသာ အေမရိကန္သမၼတေဟာင္း အဗရာဟင္လင္ကြန္းနာမည္ေက်ာ္ ဂတ္တီးစဗတ္မိန္႔ခြန္းမွာ သံုးမိနစ္ပင္ မျပည့္တတ္ေသာ မိန္႔ခြန္းျဖစ္သည္။ စကားလံုးအေရအတြက္ ၂၆၈ လံုးသာရွိေလသည္။ မိန္႔ခြန္းက တိုေတာင္းသေလာက္ နားေထာင္ရသူေတြ၏ ရင္ထဲစူးစူးနစ္နစ္ ထိုးေဖာက္ဝင္ေရာက္ၿပီး ယေန႔တိုင္ တသသျဖစ္ေနၾကရသည္။
စကားလံုးမ်ားသည္ လူသားတို႔သံုးစြဲေနေသာ၊ ၾသဇာအထက္အျမက္ဆံုး ေဆးဝါးပင္တည္းဟု စာေရးဆရာႀကီး ရုဒ္ယတ္ကစ္ပလင္…ကဆိုခဲ့ဖူးသည္။ ကုသိုလ္ကံႀကီးမားလွစြာ ဤသို႔အစြမ္းထက္သည့္ ေဆးဝါးမ်ားကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ေနစဥ္သံုးစြဲေနၾကေ သာ္လည္း အစြမ္းထက္မွန္း မသိသူေတြက သိသူေတြထက္ အဆမတန္မ်ားျပားေနေပလိမ့္မည္။
ကၽြန္ေတာ့္အဖို႔ကေတာ့ စကားေျပာျခင္းသည္ အေရးႀကီးသည္ဟုထင္ျမင္မိပါသည္။ မိမိသေဘာထား၊ အျမင္ကို အျခားသူ(နားေထာင္သူ)၏နားႏွင့္ စိတ္တို႔သို႔ ေရာက္ေအာင္ပို႔ေဆာင္လိုေသာေၾကာ င့္ေျပာျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆပါသည္။ မိမိအျမင္ကို အျခားသူက(နားေထာင္သူ)ယံုၾကည္လက္ ခံလာဖို႔ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္မွာ ေျပာသူက ရိုးသားပြင့္လင္းစြာေျပာဖို႔ျ ဖစ္ၿပီး၊ နားေထာင္ရသူက ရိုးသားပြင့္လင္းစြာေျပာဆိုေနေၾ ကာင္းသိရွိေနဖို႔လိုပါသည္။ ဤသို႔ သိရွိေနၿပီဆိုလွ်င္ ယံုၾကည္လက္ခံဖို႔ ရွစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ နီးစပ္သည္ဟု ေျပာႏိုင္ပါသည္။
စကားေျပာဆိုသူက မိမိေျပာစကားေအာင္ျမင္ဖို႔ ပရိယာယ္ ေဝဝုစ္ေတြ အမ်ားအျပားရွိပါသည္။ ေျပာရလွ်င္ ေရတြက္၍ပင္ မရႏိုင္ပါဟုထင္ပါသည္။ ေျပာဆိုသူ၏ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး၊ ဥာဏ္ပညာအေျမာ္အျမင္ႏွင့္ ေျပာဆိုေသာ အေၾကာင္းအရာေပၚ မူတည္ပါသည္။ ထို႔အတူ နားေထာင္သူဖက္ကလည္း မိမိေျပာသမွ်ကို လက္ခံသေဘာတူညီမႈ ရွိမရွိကို အကဲျဖတ္ရန္ အခက္အခဲမ်ားစြာရွိေနႏိုင္ပါသည္။ နားေထာင္သူကိုယ္ႏိႈက္က ရိုးသားပြင့္လင္းစြာ ထုတ္ေဖၚမေျပာဆိုသမွ် မိမိေျပာစကားကို အတိုင္အတာမည္မွ်အထိ လက္ခံသေဘာတူညီၿပီဟု ခန္႔မွန္းရခက္လွပါသည္။ နားေထာင္သူဖက္ကလည္း ပရိယာယ္ေဝဝုစ္ေတြ ရွိေနႏိုင္လို႔ပဲျဖစ္ပါသည္။
အေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ေရးသမားႀကီး ဗတ္ဒ္ေဟာလီေဒး ကေတာ့ ဤသို႔သတိေပးခဲ့ဖူးေလသည္။
သင္ေျပာသမွ် ဘာမဆိုသေဘာတူသူဟာ သင္ေျပာတာကို ဂရုစိုက္နားမေထာင္သူျဖစ္ရင္ျဖစ္ ၊ ဒါမွမဟုတ္ သင့္ကို ပစၥည္းတစ္ခုခုေရာင္းဖို႔ႀကံစည္ေ နတာလဲျဖစ္လိမ့္မယ္….ဟူ၏။ စဥ္းစားဖို႔ေကာင္းေသာ စကားတစ္ခြန္းျဖစ္ပါသည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြမွာ စကားႀကီးဆယ္ခြန္းဆိုတာ ရွိပါသည္။ လူတိုင္းလိုလို ၾကားဖူးနားဝ ရွိေနမွာျဖစ္ေသာ ေရကူးညာတင္၊ ေကာက္ပင္ရိတ္လွီး၊ ေရးစီးေဖာင္ဆန္၊ အိုးတန္ဆန္ခတ္၊ ဆီပြတ္ က်ည္ေပြ႔၊ ဆင္ေဝွ႔ရန္ေရွာင္၊ ေတာင္သူယာခုတ္၊ ၾကက္ဆုတ္ခြတ္ပစ္၊ သြန္းလစ္ ကရား၊ ခတ္တင္ေမာင္းနစ္…ဟူ၍ ရွိပါသည္။
ေနာက္ဆံုးႏွစ္ခြန္းျဖစ္သည့္ သြန္းလစ္ကရား၊ ခတ္တင္ေမာင္းနင္း တို႔မွာ ေရွ႕ကစကား ရွစ္ခြန္းမွာကဲ့သို႔ ကာရန္မခ်ိတ္ဆက္ေတာ့ပါ။ ဘာေၾကာင့္ ဤသို႔ျဖစ္ရသည္ကို ကၽြန္ေတာ္လံုးဝမသိပါ။ ကာရန္ မရမက ခ်ိတ္ဆက္ယူလိုက္လွ်င္ ဆိုလိုရင္းအဓိပါၸယ္လြဲေခ်ာ္သြား မည္စိုးေသာေၾကာင့္ဟု ထင္ျမင္ယူဆမိပါသည္။
ဤစကားႀကီး(၁၀)ခြန္းမွာ လူတို႔ေန႔စဥ္ေျပာဆိုေနၾကေသာ စကားေျပာနည္းေတြကို ဖြင့္ဆိုရွင္းလင္းျပထားျခင္းသာျ ဖစ္သည္။ မည္သို႔ေျပာလွ်င္ မည္သည့္စကားဟု သိမွတ္ရမည္။ ဘယ္လိုေျပာလွ်င္ ဘာဟုအမ်ိဳးအစား ခြဲျခားသတ္မွတ္ျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ သည္။ method ေတြျဖစ္သည္။ မဟာဗ်ဴဟာ(strategic) ေတြမဟုတ္။
သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေလးအနက္ထားရမည္မွာ စကားေျခာက္ခြန္းဆိုတာလည္း ရွိပါေသးသည္။
၁။ မဟုတ္မမွန္၊အက်ိဳးစီးပြါးမရွိ၊ သူတစ္ပါးတို႔လည္း မႏွစ္သက္။
၂။ ဟုတ္မွန္၏၊ အက်ိဳးစီးပြားမရွိ၊ သူတစ္ပါးတို႔လည္း မႏွစ္သက္။
၃။ ဟုတ္မွန္၏၊ အက်ိဳးစီးပြားရွိ၏၊သူတစ္ပါးတို႔ လည္း မႏွစ္သက္။
၄။ မဟုတ္မမွန္၊ အက်ိဳးစီးပြားမရွိ၊သူတစ္ပါးတို႔ လည္း ႏွစ္သက္၏။
၅။ ဟုတ္မွန္၏၊ အက်ိဳးစီးပြားမရွိ၊ သူတစ္ပါးတို႔လည္း ႏွစ္သက္၏။
၆။ ဟုတ္မွန္၏၊ အက်ိဳးစီးပြားရွိ၏၊ သူတစ္ပါးတို႔လည္း ႏွစ္သက္၏။
ဤသို႔ စကားေျခာက္ခြန္းရွိရာတြင္ ဘုရားရွင္ႏွင့္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔က တတိယစကား(ဟုတ္မွန္၏၊ အက်ိဳးစီးပြားရွိ၏၊ သူတစ္ပါးတို႔လည္းမႏွစ္သက္။)ႏွင္ ့ ဆဌမစကား(ဟုတ္မွန္၏၊ အက်ိဳးစီးပြားရွိ၏၊ သူတစ္ပါးတို႔လည္းႏွစ္သက္၏)တုိ႔ ကိုသာ ေျပာဆိုေလ့ရွိၾကသည္။
သာမန္အရပ္သားတို႔ အဖို႔မူ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ဤစကားေျခာက္ခြန္းအတြင္း၌သာ လည့္လည္သံုးစြဲေနၾကသျဖင့္ ေရွးပညာရွိတို႔က စကားေျခာက္ခြန္း၊လူ၌ထြန္း၊ေလးခြ န္းကိုပယ္၊ႏွစ္ခြန္းတည္းဟု လကၤာေရးစပ္ ဆံုးမခဲ့ျခင္းျဖစ္ေလသည္။ ဤစကားေျခာက္ခြန္းကား ဆဌမစကားတို႔ကိုသာ ေျပာဆိုအပ္သည္ဟု တိတိပပ လမ္းညႊန္နည္းေပးခဲ့ျခင္းျဖစ္သျ ဖင့္ စကားႀကီးဆယ္ခြန္းကဲ့သို႔ စကားေျပာဆိုနည္းမဟုတ္မူပဲ လမ္းညႊန္ဆံုးမစကားဟုဆိုလွ်င္ ပို၍သင့္မည္ျဖစ္ပါသည္။
ကၽြန္ေတာ့္အဖိုမူ လက္သစ္ေတာင္တာ ဆံုးမစာပါ လကၤာတစ္ပိုဒ္ကို ေန႔စဥ္ႏွလံုးသြင္းကာ လိုက္နာက်င့္သံုးႏိုင္ခဲ့လွ်င္ အခ်ည္းအႏွီးလူသားမျဖစ္ႏိုင္ဟု ထင္ျမင္မိပါသည္။
ရွင္မဟာရဌသာရက ဤသို႔ဆံုးမခဲ့ဖူးေလသည္။
ႏွလံုးသည္းေျခ… သေႏၶလည္းတန္… မမွန္စကား… လူျဖစ္မွားဟု….အမ်ားမဆိုရေစႏွင္ ့…။
ေမာင္ခိုင္လတ္
အေတြးအျမင္စာစဥ္၊အမွတ္(၁၇၆)၊ ၂၀၀၆ ဇန္နဝါရီလ
0 comments:
Post a Comment